Säkerhetsväst

Märker att den disskusionen kommer upp igen, så jag tänkte göra et inlägg om det jag med.

"Säkerhetsvästar är klumpiga"
" Säkerhetsvästar åker upp och ner.."

Jag rider nästan jämt med säkerhetsväst, okej, kanske inte alltid men oftas. Finna såna som säger att deras hästar är så lunga och trygga så dom skulle aldrig kasta av en/stanna framför ett hinder eller så här: jag ramlar aldrig av.

Även om ni har en jätte lugn häst, som kanske inte skulle kasta av er så lätt, kan faktist stanna framför ett hinder eller bli rädd för något.  Och alla som har ridit ett tag har oftas ramlat av nån gång. Alla gånger skadar man sig inte, dom flesta gångerna går det bra. Men det finns dom gångerna som det kan gå riktigt illa också.

tex, om du ramlar av och slår dig i ryggen/axeln eller nåt liknande, du kanske slår dig riktigt rejält och landar på något hårt, sten, is, asfalt eller nåt sånt. Det är inte säkert det går så bra. Kanske skadar du ryggen och aldrig får rida något mer? Om du hade haft säkerhetsväst då så hade det inte gått så illa, visst du hade säkert fått ont, men det skulle gå över efter några dagar...

Vissa tycker att säkerhetsvästrar är klumpiga, det kan jag också tycka ibland. Men det är ändå du som bestämmer om dom vill rida med eller utan.


Och det här med åldersgräns på hopptävlingar, att när man är i en viss åler  behöver man inte tävla hoppning i säkerhetsväst. Alltså, en mer vuxen ryttare kan väl ramla av och skada sig på en hopptävling också?



Mina åsikter, mina tankar. Du får tycka vad du vill.



(somsagt, det händer att jag också rider utan väst)


jnk,

Kommentarer
Postat av: Johanna panna ...... :P

heej , ska till stallet vid kanske halv tre imorgon om du inte redan har ridit ut då , så kanske vi kan rida tsm :) AAnnars ses vi väl istallet efter.kramisar <3

2011-12-20 @ 15:55:21
Postat av: Andrea

Jag har inte ridit med väst på flera år. Förut red jag en ponny och ägaren till den var jag tvungen att ha väst för, men varje gång jag ramlade av tappade jag andan något så hemskt så jag fick i panik slänga av mig västen för att kunna andas igen. Den skyddar nog om man ramlar av på stenar eller så, men om man ramlar platt i snön/gräs/paddock tycker jag inte den hjälper, mer tvärtom. Jag har ridit in och till hästar, ramlat av, ridit helt crazy hästar, och med en stel väst hade jag nog aldrig suttit kvar. Ända gången jag har väst är när jag ska tävla :)och det måste vara en sån där med rutor, annars blir jag som en skalbagge hahaah.

2011-12-23 @ 16:17:04
URL: http://Ponnyfjantarna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0